Powered by:
mediacontent.nu

Wijziging Telecommunicatiewet: impact op telemarketing

Sectornieuws 25-06-2021 om 10:34 - Media


Wijziging Telecommunicatiewet: impact op telemarketing

De Telecommunicatiewet verandert per 1 juli 2021. Deze wet kan veel impact hebben op de manier waarop bedrijven potentiële klanten werven of benaderen via telemarketing. In een heel helder artikel heeft Marc Borgers van Frankwatching de belangrijkste veranderingen in de wet in kaart gebracht.

Heel belangrijk aan de nieuwe Telecomwet is de nadruk op de opt-in. Voor diverse klantcontacten golden al varianten van opt-in maar die zijn nu dus uitgebreid en aangescherpt. Opt-in betekent dat een klant nadrukkelijk toestemming geeft om te mogen worden benaderd voor verkoop- en marketingcontacten. Dit geldt voor zowel telefonische contacten als per e-mail.

Hieronder de 7 belangrijkste veranderingen, volgens Borgers:

1. Opt-in wordt verplicht

Wanneer een bedrijf potentiële klanten telefonisch wil benaderen met een commerciële, charitatieve of ideële boodschap, moet hiervoor toestemming zijn gegeven.

2. Het Bel-me-niet Register verdwijnt

Het Bel-me-niet register gaat er vanuit dat mensen altijd ongevraagd telefonisch benaderd mogen worden. Wie dit niet wil, moet zich uitschrijven. Dit heet een opt-out-methode. Dit verandert dus op 1 juli met de plicht tot opt-in.

3. Klanten mogen wel worden gebeld

Is het telefoonnummer verkregen bij een verkoop, dan mag een bedrijf wel bellen. Ook met een commerciële boodschap. Maar dan alleen om eigen en gelijksoortige producten of diensten aan te bieden. Voor goede doelen is de definitie wat ruimer.

4. Maximale klanttermijn is drie jaar

Bij een klantrelatie mag je deze klant tot drie jaar na de overeenkomst, donateurschap of laatste afname telefonisch benaderen.

5. Telefonische koude acquisitie mag niet meer

De wetswijziging heeft vooral invloed op koude acquisitie richting mensen die nog geen klant zijn en waar nog geen relatie mee bestaat. Een bedrijf mag mensen, natuurlijke rechtspersonen zoals een eenmanszaak, v.o.f. en maatschappen, zonder opt-in niet meer bellen. Zakelijke rechtspersonen zoals NV, BV, coöperaties, verenigingen en stichtingen mogen wel voor ‘koude’ acquisitie worden gebeld.

6. Bellen met een herkenbaar nummer

De Code voor Telemarketing schrijft al voor dat bellen met een herkenbaar nummer gewenst was. Nu verbiedt de Telecomwet telemarketing met een anoniem telefoonnummer.

7. Bijhouden van opt-ins is verplicht

Om opt-ins te mogen gebruiken, moet een bedrijf per 1 juli 2021 kunnen aantonen dat de opt-in is afgegeven. Net zoals met e-mailmarketing.

Bron: Frankwatching

Downloaden is alleen mogelijk wanneer je bent ingelogd. Klik hier om in te loggen.

Redactie VIP

Type:
Vereniging

Contactpersoon:
Redactie VIP

Adres:
Postbus 2047, 4200 BA Gorinchem

Telefoon:
088 776 34 44

Over Redactie VIP:
Journalisten willen graag de nieuwste trends en ontwikkelingen delen met hun lezers, en voorlichters willen informatie op alle beschikbare platformen delen met hun publiek. De VIP is het hart van deze kruisbestuiving.

Lees meer

Reacties op deze content

Om reacties te kunnen plaatsen en bekijken moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.